Mikä Englannissa on paremmin?


Musta tuntuu että mä alan pikkuhiljaa päästä (tai joutua) kulttuurishokin varsinaiseen shokkivaiheeseen, mutta vielä ennen sen täydellistä tyrmäystä haluan vähän fiilistellä Englantia (joo, kyllä mä fiilisten sen jälkeenkin mutta kyllä te tajuutte haha). Tähän siis kokosin muutamia juttuja, joissa mun mielestä Englanti ja englantilaiset ovat Suomea ja meitä suomalaisia edellä.



× Itsepalvelukassoissa käy käteinen! Kertokaa jos olen väärässä, mutta mä en ainakaan ole Suomessa niitä nähnyt, siis ennen lähtöä. Se on ihan älyttömän kätevää, jos käyt ostamassa vaan jotain pientä, etkä halua maksaa sitä kortilla mutta sulla ei myöskään ole aikaa jonottaa varsinaiselle kassalle.

× Pistorasioita on joka paikassa. Suomessa joutuu aina kauhealla työllä etsimään pistorasioita kahviloista ja ravintoloista, mutta täällä niitä on oikeasti lähes joka paikassa.

× Täällä järjestetään tapahtumia paljon useammin. Suomessakin kyllä tapahtuu paljon ja varsinkin isommissa kaupungeissa, mutta ei silti läheskään yhtä paljon kuin täällä Englannissa. Southampton esimerkiksi on Englannin mittapuulla aika pieni kaupunki, mutta silti joka viikonloppu on jotain häppeninkiä.




× Tämä seuraava on varmaan aika itsestään selvyys, mutta saatavuus ja valikoimat. Se, että täällä on niin paljon enemmän esimerkiksi eri vaatekauppoja, vähentää sitä että kaikilla on sama paita tai vastaavaa. Oma tyyli on helpompi rakentaa. Täällä myös samoissa kaupoissa kuin Suomessa on laajemmat valikoimat, esimerkkinä H&M.

× Yllä oleva käy myös ruokakauppojen valikoimaan. Eri vaihtoehtoja on niin paljon!

× No ne puistot. Miksi Suomessa ei voi olla samanlaisia isoja puistoja keskellä kaupunkia? Helsingissä meillä on pari puistoa mutta siihen se jääkin eivätkä nekään ole samanlaisia kuin täällä.

× Joulu alkaa täällä jo marraskuussa, mikä on musta aivan ihana juttu! Oon niin jouluihminen, että voisin fiilistellä sitä vaikka ympäri vuoden. Suomessa marraskuu on vähän ehkä välikuukausi, mutta täällä se käytetään ihanasti hyödyksi joulun odotuksessa. Joulujutut tuli toki jo kauppoihin syys-lokakuun vaihteessa yhtä aikaa Halloween-juttujen kanssa mutta nyt se joulu alkaa oikeasti. Esimerkiksi Southamptonin joulutori avataan jo lauantaina, en malta odottaa!




× Herkkukahvit, joita mä rakastan! Tämä on lähinnä mielipidekysymys, mutta mä nauttisin jos Suomessakin saisi näitä ihania herkkukahveja samalla tavalla kuin täällä. Saahan Suomessakin kahviloista kaikenlaisia valkosuklaalatteja, mutta se hinta on ihan järkyttävä. Ja musta tuntuu että ne hinnat on pakko pitää ylhäällä, kun ei Suomessa oo tapana hakea takeaway-kahveja vaan ajatus on aina se että kotona tehty musta kahvi on paras. Ja ylipäätään kahvilakulttuuri on täällä niin ihana verrattuna Suomeen.

× Online-opiskelualustat, ainakin mun kohdalla. Meillä Suomessa TurkuAmkilla on ihan käsittämättömän surkeat opiskelualustat netissä, ja oon ollut niin yllättynyt positiivisesti tästä näiden alustasta. Opetus on muutenkin positiivisesti erilaista, mutta siihen voisin pureutua ihan omassa postauksessaan.

× Small talk. Mä en oikeasti käsitä miksi suomalaiset on niin juroja :D Oon aina pitänyt sitä vaan vähän perättömänä stereotypiana mutta kyllä se on totta ainakin verrattuna englantilaisiin hahah. Tähän voisin lisätä vielä ylipäätään erilaisen elämänasenteen. Yleisesti ottaen täällä ollaan suomalaisiin verrattuna jotenkin niin paljon enemmän innoissaan kaikesta, yhteisöllisempiä ja ystävällisempiä.




Jossain kohtaa voisikin sitten olla vuorossa paluu maanpinnalle, ja voisin jakaa juttuja, mitkä ovat Suomessa paremmin kuin täällä. 

Kommentit