Vaihtoupdate


Tässä pari kuvaa mun Tallinnan asusta, jossa näkyy myös nämä mulle isot vaaleanpunaiset housut, joista kirjoitin edellisessä postauksessa. Kuvissa nämä isot housut näyttivät tosi hölmöiltä, ja siksi valitsin tähän kuvat joissa niiden pussimaisuus ei näy niin selkeästi :D Ja hei, nämä on nyt muuten ekat asukuvat sillä uudella linssillä, eikö tulekin nättiä jälkeä! Erityisesti noissa lähikuvissa tää loistaa, koska muotokuvaobjektiivihan on kyseessä, mutta saan myös kokovartalokuvissa sen toivomani efektin. Mitä te tykkäätte?



Mulla on nyt aika tarkkaan kuukausi jäljellä ennen lähtöä, joten ajattelin että voisi olla hyvä aika alkaa tuomaan vaihto-opiskelua enemmän esille. Ja jos oot tullut mukaan vasta myöhemmin, niin mä siis lähden syyslukukaudeksi vaihto-oppilaaksi Englantiin, Southamptoniin! Mullahan on koko ajan ollut pieni pelko että mitä jos kaikki peruuntuu ja muita pessimistisiä ajatuksia, ja siksi oon pitänyt tämän suhteen aika matalaa profiilia. Nyt kuitenkin kaikki viimeisetkin varmistukset ovat selviä, eikä tätä peruta jossei jotain elämää mullistavaa tapahdu. Lisäsin myös yläpalkkiin tagin "vaihto-opiskelu", jonka takaa tulee löytymään kaikki tähän liittyvät postaukset.



Missäs siis mennään? Mä olen toimittanut tarvittavat todistukset vastaanottavaan kouluun ja saanut virallisen hyväksymiskirjeen. Mun pitäisi nyt ihan lähipäivinä valita kurssit, joita haluan Southamptonissa opiskella ja kämppää mä etsin kuumeisesti. Olen etsinyt jo pari viikkoa, heti kun sain viralliset varmistukset lähdöstä, joiden takia olen vähän myöhässä ja se vaikeuttaa tätä entisestään. Kämppä mulla onkin se isoin murheenaihe. Olen tosiaan vaihdossa vain syyslukukauden, eli viisi kuukautta, ja kaikki varmasti tietää että Suomestakin on vaikea löytää kotia noin lyhyeksi ajaksi. Englannista vielä vaikeampaa, kaikkialla vaaditaan vähintään 51 viikon sopimus, jopa siis opiskelija-asunnoissa. Ja ymmärränhän mä tottakai sen, vaikeaa se asunto on varmasti vuokrata sitten tammikuun lopussa jollekin toiselle.



Mä alan tosiaan olla jo aika turhautunut tähän asunnon etsintään. Oon lähettänyt lukemattomia sähköposteja, täytellyt yhteydenottolomakkeita, selannut asuntoja lähes aina kun mulla on pienikin hetki aikaa ja jopa ottanut yhteyttä Facebookin kautta. Viimeisin siksi, että mähän en ole saanut vastausta kuin hyvin pieneltä osalta niistä, keihin olen ottanut yhteyttä. Enkä tiedä miksi, ollaanko Englannissa niin paljon välinpitämättömiä vai onko mun toive viiden kuukauden vuokraamisesta niin vaativa, ettei viitsitä edes vastata kieltävästi. Ja tosiaan, ne harvat joilta olen vastauksen saanut, ovat vastanneet tekevänsä vain vuoden sopimuksia. Yhdestä saisin lyhyemmäksikin aikaa asunnon, mutta vuokra on 800 puntaa kuukaudessa, mikä on melko mahdoton jos en voita lotossa tässä lähiviikkoina.



Oon siis pääsääntöisesti katsonut opiskelijajärjestöjen asuntoja, ja niissä hinnat on ihan älyttömän korkeita. Niiden lisäksi mun täytyy myös tottakai maksaa puolet vuokrasta tänne Suomeen nykyisestä kodista, joten myös siksi toivoisin löytäväni Englannista jonkun halvemman vaihtoehdon, ja tästä syystä olen kääntynyt jo muidenkin kuin opiskelijajärjestöjen puoleen. Kämppiksen etsiminen ei mulla just nyt ole se mitä haluan, koska pelkään sen tuovan mulle vain lisää stressiä. Mä myös ensisijaisesti haluaisin asua yksin, ihan vaan siksi etten koskaan ole edes täällä Suomessa tehnyt niin.



Mä olen silti kaikesta turhautumisesta huolimatta varma, että kodittomaksi mä en jää. Kyllä tässä on onneksi vielä hiukan aikaa ja ihme kyllä, oon tämän asian kanssa yllättävänkin optimistinen vaikka tää stressaavaa onkin. Mä en kuitenkaan ole kovinkaan nirso nyt asunnon suhteen ja eiköhän joku kämppä mieluummin vuokrata mulle viideksi kuukaudeksi, kuin annetaan olla tyhjillään. Myös erilaiset solut ja asuntolat ovat toki viimeinen oljenkorsi, jos en vaan millään saa mahdollisuutta asua yksin.

Mutta joo, tässäpä oli nyt pientä päivitystä vihdoin mun vaihdosta, eli kaikki muu on jo mallillaan mutta asuntoa ei ole. Tästä eteenpäin vaihto tulee näkymään isompana osana täällä ja toivottavasti jaksatte pysyä mukana ♡

Kommentit